نبشته ی بهزاد برمک در مورد رُمان سرزمین اهورا - نویسنده
داستانهای این رُمان بازتاب دهندۀ ابعاد
گستردهیی اجتماعی، اقتصادی و نگاه نویسنده بر مبانی خاستگاه سرزمینیاست که نیکی،
فراوانی و روشنایی را به جهان هدیه میکند و انسانها و موجودات زمینی و فرا زمینی
را به کار، عشق، محبت، موسیقی، رقص، پایکوبی، پوشش، آموزش، نوآوری، گــُــلهای
آبی و سبز، خـُـم، باطری، بوتل، پیمانه و مضاف بر آن تأمین ارتباطات دعوت مینماید.
خلق خدا را فرا میخواند با تلاش و مبارزهی خستهگی ناپدیر در برابر ستم و ستمگرانیکه
به مردم ـ خراج، حواله، برات، ستم، زورگویی، شهوت رانی و فقر فراگیر را تحمیل
کردهاند، به پا خیزند و از خودبسندهگی، آزادی، خودباوری و استقلالیت خود مدافعه
نمایند.
در همهای داستانها، خیال و رؤیا جلوههایی
خود را برمیتابد و تموج در آن آشکارا به مشاهده میرسد. همچنان اعمال حاکمانی را
که برای خوشگذرانی خویش، مردم مظلوم و بانوان گلرُخ را مورد بهرهکشی جنسی، مادی و
معنوی قرار میدهند و کام خود را شیرین میسازند، نکوهش میکند.
در یکی از سوژهها، کار در معدن آهن به
تصویر کشیده شدهاست که بینهایت شاق و با دشواریها همراه است و دسترسی به
استخراج آهن قربانیهای بیشماری را وقتاً/ فوقتاً از طبقه کارگر میستاند که
بیانگر زندهگی عصر حجر و قرون وسطا میباشد.
قشر تحصیلکرده، دانشمندان، نخبهها و
نوابغ به عنوان فرزانهگان در فرازی از این اثر معرفی شدهاند که دارای ویژگیهایی
منحصر به فرد بوده، همچو ایلیت فرا زمینی در تعامل با اجتماع انزوا بر میگزینند و
از ترس تکفیر حاشیه نشینی را ترجیح میدهند.
در هر یکی از داستانها خِصال شاهان،
شهزادهگان، شاهدُختها، فرماندهان، نگهبانان مرزی، ملبانان، شیخ عابد، طلسم، جادو
و باریابی نزد پادشاهان به شیوۀ رسا تصویر شدهاست. در متن داستانها به دریا،
ساحل، کاپیتان، کشتی، امواج، خدمه و عوارض جانبیاش مشمول: طوفان، ابرهای تیره و
اضافه بر آن، وزش تند بادها که مسافرت بحری را به مخاطره روبرو میسازد، اشاره
رفتهاست. نباید فراموش گردد که در بندرگاهها از خوردنیها، نوشیدنیها و دست پُخت
لذیذ بحری و استقبال از مهمانان نیز تذکر رفته است.
چون در برخی از این داستانها از سحِر،
جادو، طلسم، علایم، نشانهها و اشکال هندسی و مدور با رمزها مطرح است، میتوان گفت
که رمزگشایی یکی از معیارهای فن آوری بود و کاربُرد از علایم و نشانهها در گشودن و
بهرهگیری تکنالوژی برای افراد فرهیخته و زیرک در رسیدن به حل معماها و پُرسشها
مدد میرساند.
افرادیکه عاشقانه و عارفانه از طریق آموزش
علاقهمند به نتایج تحقیقات پژوهشی استند، آنان را نخبگانی مینامند که حتا در
عشق ملکوتی شان در فرجام با توجه به خوش بین بودن شان به جهان هستی، به مدارج
اعلی نایل آمدند و سزاوار چنین پاداشی نیز شناخته شدند.
در جا... جایی این خامه از کوه، جنگل، صحرا
و دشت و دمن جغرافیایی حرف زده میشود و به منظور دستیابی به جغرافیا و مناطق
تمدنی دیگر مطمئناً ضرورت به ایجاد تأمین پُل ارتباطی احساس میگردد که بنامهای
تسمه ارتباط، دهلیز، دالان، تونل و مسیر نیز نام بُرده شدهاست.
مرور داستانها مرا به این نتایج رسانید که
نویسنده پُرتلاش کتاب سرزمین اهورا خود نیز بر آن اذعان دارد، همه داستانهای
تحریر یافته، پیامد و نتایج پژوهشی است که وی در مراحل مختلف، دنبال آن بود و با
خوش بینی بی حد و حصری که در رسیدن به این اهداف داشت، موفق گردید آنرا تدوین و
تنظیم نماید که خامهای موجود در دست شما قرار دارد. بخوانید و لذت ببرید!
انتهای یادداشت را با ابیاتی از زنده یاد
قهار عاصی به پایان میرسانم:
"خودم این سو، دلم آن سوی دریا// مقام
و منزلم آن سوی دریا
ز درد دل گرفته تا جوانی// تمام حاصلم آن
سوی دریا
خودم این سو، دلم آن سوی دریا// مقام و
منزلم آن سوی دریا"
با سپاس و حرمت
بهزاد برمک
Comments
Post a Comment